Gamescom 2019: Testovali sme Project xCloud
Na veľtrhu Gamescom sme navštívili viacero stánkov a mimo iného si tu svoju európsku premiéru odžil Project xCloud. Nová streamovacia služba od Microsoftu je hrateľná už teraz a my vám prinášame prvé dojmy. Bez fotiek, keďže fotenie bolo zakázané.
Project xCloud už teraz funguje na širokej škále zariadení s operačným systémom Android. Vystavené pritom boli high-endové kúsky ako Samsung Galaxy S10+ alebo Razer Phone. Služba, určená pre mobily, bude podporovať dva druhy ovládania. Ako xboxeri si môžeme k telefónu pripojiť ovládače od našich konzol a hrať tak, alebo ak sa nám nechce nič párovať, stačí hrať s dotykovými tlačidlami na displeji. Na Gamescome bola k dispozícii len prvá možnosť.
Na výber bola celkom štvorica hier. Microsoft však upozorňuje, že šlo len o tituly na demonštračné účely a skutočná ponuka sa môže líšiť, čo znamená, že aj keď technicky môžu na xCloude bežať všetky hry, všetko závisí od rozhodnutia vývojárov, či svoje hry pridajú do cloudovej knižnice. A tak nie je divu, že sme si mohli zahrať štvoricu hier od Xbox Game Studios, ku ktorým patrili ReCore, Super Lucky’s Tale, Ori and the Will of the Wispsa Forza Horizon 4.
Kvalita a plynulosť
Čo sa už vizuálnej kvality týka, všetky štyri hry vyzerali na mobilnom displeji fakt nádherne, aj keď bežali vo fixnom 1080p pri 30fps. V princípe však svojim vizuálom prekonávali väčšinu hier dostupných pre mobily a nemal som pocit, že by obraz prechádzal kompresiou. Nie je jasné, akú metódu Microsoft používa, ale behom hrania som na obrazovkách nezaznamenal žiadne artefakty alebo štvorce. Skrátka, mal som dojem, akoby som hral na prenosnom Xboxe a nie cez cloud.
Na druhú stranu, v závislosti od komplexnosti hier sa zvyšuje lag. Napríklad Ori reagoval instantne, až som mal pocit, že bežal priamo na zariadení a nie na vzdialenom serveri. Veľmi podobný dojem som mal aj z ReCore, čo je hra od štúdia Armature z roku 2016 a zároveň prvá Play Anywhere hra pre Xbox. Tu bolo vidno menší lag, no bavíme sa o nepatrnom lagu.
Naopak, vyšší lag, cca 0.3 sekundy, som zažil u Super Lucky’s Tale. Je to prekvapivé, keďže ide len o levelovku a nie open-world, aký ponúka ReCore. Hra má však o niečo kvalitnejšiu grafiku a myslím si, že práve to bol kameň úrazu v tomto prípade. Napokon, najvýraznejší lag mala Forza Horizon 4, kde mojej Lancii trvalo asi 0.7 sekundy, než zareagovala na plyn, brzdu alebo otočenie do druhého smeru.
Nakoniec, myslím si, že rozhodujúcim faktorom u hrania cez xCloud nebude len komplexnosť hier, ktoré chcete hrať, ale tiež rýchlosť internetového pripojenia, či už hovoríme o hraní cez WiFi alebo mobilné dáta. Určite bude zaujímavé sledovať a testovať túto službu v októbri/říjnu, až ju Microsoft začne verejne testovať.
Okrem cloudového hrania sa môžeme tešiť aj na streamovanie cez internet z vlastnej konzoly, ktoré by nám malo zabezpečiť prístup k ponuke aktuálne nainštalovaných hier.