RECENZIA Assassin’s Creed Odyssey

História má tendenciu pamätať si veci inak, než sa udiali. Platí to aj pri peloponézskej vojne. Ako to s ňou vlastne bolo? To určujete vy.

Assassin’s Creed Odyssey totiž prináša do série obrovské zmeny v gameplayi a kým minulý rok sme konštatovali, že Origins bol prvým krokom k RPG žánru, tu sa doň Ubisoft doslova ponoril. Došlo totiž ku kompletnej zmene žánru a kým predošlé hry boli skôr akčnou adventúrou a Origins len takým pohodlným open-worldom na štýl GTA, dnes tu máme komplexnú RPG s možnosťami, aké očakávate napríklad od Zaklínača.

Vracia sa systém levelovania postáv i zbraní, no rozšírili sa možnosti upgradovania. Po novom si môžete zvoliť postavu, na výber máme z dvojice potomkov sparťanského generála Nikolaa, potomka legendárneho Leonidasa. Pribudli interaktívne rozhovory, kde môžete už získať od postáv odpovede, no v závislosti od svojho postoja nemusíte a miesto otázok rovno prejdete k činom. Áno, najväčšou inováciou v Assassin’s Creed Odyssey je možnosť voľby.

Assassin's Creed Odyssey

Ubisoft to vymyslel naozaj dobre. Hra sa odohráva v časoch, ktoré sú zmapované pomerne chaoticky aj z dôvodu, že históriu začal písať a archivovať Hérodotos a ani jeho zápisky neboli celkom úplné a niektorí sa dokonca nad pravdivosťou pozastavovali. A tak sa vraciame vyše 400 rokov pred náš letopočet, kde vy tvoríte históriu. Príbeh je navrhnutý tak, že aj keď spravíte rozhodnutia, aké spravíte, nemusí to okamžite znamenať, že ste ďaleko od skutočnosti. Mohli sa stať tak, ale i onak. Platí to aj o tej dlhej peloponézskej vojne, v ktorej proti sebe bojovali dva grécke mestské štáty – Atény a Sparta. Za ktorú stranu budete bojovať, je na vás. Ste prakticky nestranní a môžete uškodiť, ale aj pomôcť ktorejkoľvek frakcii. Za účasť na bojisku vás vyplatia obe a k tomu získate rôzny loot v závislosti od toho, či bránite alebo dobývate.

Systém vojny je naozaj komplexný. Predtým, než sa budete môcť zúčastniť boja, začnite jednej alebo druhej strane zabíjať generálov, vykrádať pokladnice a pripravovať ich o jedlo v ich pevnostiach a základniach. Demotivujte. Kynožte. A následne zvíťazte. Vaše činy majú vplyv v jednotlivých teritóriách, kde aj jeden ostrov môže pozostávať z dvoch regiónov. Toto je vec, ktorá ma ako fanúšika strategických hier (najmä RTS) potešila, keďže zmeny sa prejavia aj na mape. Vo svojej podstate sa ale jedná o rozsiahlu minihru a endgame aktivitu. Vo svete Odyssey je dostupná totiž po boku plnenia questov a ďalších aktivít.

Assassin's Creed Odyssey Markos

Každý máme tohto jedného známeho

Okrem plnenia príbehových questov budete opäť bojovať proti veľkej sieti tých, čo ťahajú za nitky, ale to vlastne ani nie je spoiler. Platí to totiž v každom Assassin’s Creed titule vydanom v posledných rokoch. Príbehová línia však u mňa napriek tomu boduje, pretože ponúka zatiaľ najlepších antagonistov v sérii. V hre nechýbajú ani bočné questy, ktoré môžu, ale aj nemusia byť napojené na príbeh. Čo ma prekvapilo ale viac, je fakt, že tieto bočné questy môžu mať tiež dôsledky, ktoré sa neprejavia hneď, ale až po nejakom čase. Áno, keď som sa po 8 hodinách hrania dozvedel dôsledky svojho rozhodnutia zo začiatku hry, zbledol som. Občas sa tiež môže stať, že quest dokončíte, aniž by ste o tom vedeli a náležite tomu sa prispôsobí cutscéna.

Veľakrát tiež dôjde k ťažkým rozhodnutiam a to aj v príbehu, ktorý sa podľa nich bude ďalej vyvíjať. Osud si skrátka vyberáte sami a ako Odysea skončí, závisí len od vašich rozhodnutí. Zároveň to tiež môže znamenať, že hru neprejdete len raz, ale po jej prejdení si zrejme dáte ešte aspoň druhé kolo, kľudne aj za druhú hlavnú postavu. Na výber máme z Alexia a Kassandry, teda medzi mužom a ženou, pričom podľa Ubisoftu je práve Kass tou “kánonickou”. V princípe však za obe postavy prechádzate ten istý príbeh s menšími, skôr kozmetickými úpravami. V princípe však hraním Odyssey strávite zrejme viac času, než ste plánovali. Pripočítajte si k tomu ešte návrat arén a žoldnierov, s ktorými môžete bojovať na život a na smrť, ak na vás niekto vypíše odmenu.

Assassin's Creed Odyssey

V hre je prítomný Wanted Level, ktorý pomaly vyprcháva, ale môžete sa ho zbaviť hneď, ak obetujete pár drachiem. Inak sa ale vo svete pohybujú žoldnieri, podobne ako v Origins fylakovia, ktorí keď vás zbadajú a máte príliš nízky level, nechajú vás tak, no ak ste na podobnej úrovni, tak s vami idú okamžite do krvavého súboja. Občas sa však môže stať, že žoldniera len vyčerpáte, nezabijete, a práve vtedy sa naskytá možnosť ho zamestnať ako posádku na svoju loď. Lode, ako si ich pamätáte z Black Flag, sú späť!

Lodný systém je tu prakticky podobný. Posádka vás verne čaká na lodi, ktorú si môžete vylepšovať s pomocou získaných surovín, ktoré nájdete kdekoľvek vo svete. Napríklad môžete použiť olivové drevo, ktoré nájdete naozaj na každom ostrove alebo ho môžete získať vo väčšom počte z vraku lode, ktorú ste pred chvíľou potopili. V hre sú námorné bitky, ktoré navyše neprebiehajú len medzi Aténami a Spartou, ale aj proti pirátom a proti Vám. Ľahko sa tak môžete dostať do boja, v ktorom môžete použiť staré známe mechanizmy ako možnosť nárazu trupom v plnej rýchlosti, či možnosť chránenia svojej posádky pri blížiacej sa salve šípov. A keď nepriateľskú loď zničíte tak nastupuje staré známe pravidlo vyvraždiť, vylootovať.

Assassin's Creed Odyssey

More tvorí prakticky polovicu mapy herného sveta, ktorý pozostáva z hornatej pevniny, obrovského mora a rôznych ostrovov, z ktorých niektoré ste už možno aj navštívili, ak radi dovolenkujete práve v Egejskom mori. O to viac vás potešia vizuálne efekty mora, ku ktorým patrí aj neodmysliteľné prirážanie vĺn na piesok. V cutscénach s rozmazaným pozadím vyzerá podstatne realistickejšie, no efekt je prítomný aj počas gameplayu ako takého, aspoň na Xbox One X. Chýba tomu snáď len stekanie piesku naspäť do mora. Vo svete tiež nájdete typickú architektúru, ikonické stavby ako Parthenón alebo sochy bohov v podobe, akej bolo ľudské telo stvorené. Ale to už zrejme viete, keďže fotky obleteli Facebook a iné sociálne siete rýchlosťou svetla.

Architektúra sa v hre podarila a vo svete natrafíte aj na pozostatky Prvej civilizácie či Predchodcov, ku ktorým má Odyssey z časového hľadiska bližšie, než ktorákoľvek iná hra v sérii. Práve k nim sa chce do istej miery dopátrať aj Layla Hassan, s ktorou sme objavovali Bayekov príbeh v Assassin’s Creed Origins. Tieto dve hry tak tvoria ságu a veľmi by nás neprekvapilo, kebyže ďalší diel uzavrie starovekú trilógiu s Laylou. Teraz sa však Layla, prenasledovaná Abstergom, stretáva s podporou ďalších ľudí. Späť však do minulosti

Assassin's Creed Odyssey

Svet je teda obrovský, komplexný a najmä detailný a vychutnať si ho môžete teraz aj v dynamickom 4K pri 30fps na Xbox One X. Objavovať ho môžete peši, na koňovi, na lodi alebo aj s pomocou svojho verného sokola Ikarosa. Milý to easter egg! V hre má prakticky rovnaké možnosti ako Senu v Origins alebo dron v Ghost Recon: Wildlands. Skrátka, mapujete ním oblasť. Grécko môžete tiež doslova objavovať, keďže hra ponúka aj novinku v podobe Režimu objavovania, kde vám neprinesie všetko hneď na zlatom podnose, ale postupne musíte svet objavovať sami.

Radostný pocit z objavovania miest, lokalít alebo kultúrnych pamiatok – tentoraz bol priamo do hlavnej hry pridaný odľahčený Discovery Tour so stručnými poznatkami o rôznych miestach – vylepší ešte fakt, že v mestách nájdete teraz vývesky, kde občania vešajú svoje inzeráty (rozumej: questy), ktoré môžete plniť a privyrobiť si. Niektoré questy sa musia splniť iba do určitého času, preto je treba si zvážiť, či ich naozaj vezmete. Okrem toho sa tu často stretnete s úlohami, aby ste zničili určité množstvo lodí, prípadne zničili toľko a onakoľko nepriateľských táborov. Výsledkom za všetko sú už samozrejme odmeny v podobe drachmy, občas nejakých tých zbraní a výzbroje, a tiež Body skúseností a.k.a. Skill pointy.

Assassin's Creed Odyssey

V Odyssey s nimi opäť kupujete vylepšenia, ktoré sa odomykajú aj podľa levelu. Niektoré nadobudnuté skúsenosti môžete časom ešte vylepšiť a zvýšiť tak ich efektivitu. Ak si kúpite napríklad vylepšenie pre ručnú zbraň alebo luk, zväčša tieto efekty v hre vyvoláte pomocou kombinácie LB + A/B/X/Y podľa toho, na ktoré tlačidlo ich priradíte. Preč sú teda časy Origins, kde ste mali ohnivý luk, vojenský luk alebo inakší luk.

Teraz si efekty vyberáte a nastavujete sami a sú funkčné s každým lukom, ktorý v hre nastavíte. To isté platí aj o ručných zbraniach, ku ktorým si môžete navyše pridať ešte aj dodatočné špeciálne útoky ako napríklad vytrhnutie štítu z rúk nepriateľa. Do toho si môžete zakúpiť na zbrane dodatočné vylepšenia u kováča. Šipy si potom môžete kúpiť uňho alebo vycraftiť s pomocou surovín, ktoré nájdete vo svete.

Súčasne s týmito zmenami sa vylepšil systém boja, ktorý už nie je ani taký jednoduchý ako v Origins a pre nováčika ani taký zložitý ako v predošlých častiach. Predstavuje akúsi zlatú strednú cestu, kde môžete používať základné útoky a získaný adrenalín následne využiť na niektoré špeciálne útoky a schopnosti, ktoré som spomenul v predošlom odstavci.

Čo som vlastne nespomenul? Zvukovú stránku. Soundtrack Odyssey akoby z ucha vypadol originálnemu soundtracku Assassin’s Creed II z pera skladateľa Jespera Kyda. To ale ani neprekvapí, tvorcom soundtracku je opäť on a opäť sme na juhu Európy s kultúrou, ktorá sa vyvinula prakticky priamo z tej starogréckej. Takže opäť počujeme takzvanú Eziovu zvučku s použitím hudobných nástrojov, ktoré sme počuli už takých 9 rokov dozadu. No a rozhodne ma potešilo to, že NPC ovládajú omnoho väčšie množstvo viet, takže nepočujete tú istú vetu 5x na jednej ulici, ako tomu bolo v Origins.

Resumé

Mnohí sa už krátko po vydaní pýtali: Je to ešte stále Assassin’s Creed? Moja odpoveď znie Áno, ale vyvinul sa. Ubisoft po troch rokoch vývoja priniesol úplne nový príbeh, s ktorým sa priblížil k tým, ktorí vyvolávali viac otázok ako odpovedí. Je tu omnoho väčší dôraz na Prvú civilizáciu a odohráva sa zhruba 400 rokov pred vznikom asasínskeho rádu. Hra sa tiež plne ponorila do možností moderného RPG. Opýtajte sa ma na čokoľvek a odpoveď bude s najvyššou pravdepodobnosťou Áno. Chceli ste najväčší Assassin’s Creed? Tu máte najväčší Assassin’s Creed!

Assassin's Creed: Odyssey

Celkový verdikt

9.2/10
  • Hrateľnosť
  • Trvanlivosť
  • Grafika

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldy (GTA rulez) a závody, potom aj FPS-ká sú fajn. Nemám nič ani proti iným žánrom, len tie hry musia byť kvalitné. Plus ma bavia techológie. Môj gamertag: gallardoSVK

Môže ťa zaujať aj...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *