Sony naznačuje ohlásenie PS5 budúci týždeň. Hovorí sa o 3D zvuku, ale aj o nižšom výkone
Zatiaľ čo Microsoft minulý mesiac nečakane oznámil Xbox Series X, Sony začalo v posledných dňoch výrazne teasovať veci okolo PlayStation 5. Ohlásiť ju totiž môže už budúci týždeň.
Už budúci týždeň sa koná ďalší ročník elektronického veľtrhu CES v Las Vegas, kde sme sa v minulosti dočkali ohlasovania rôznych produktov od takých výrobcov ako je napríklad Samsung. Tentoraz by si všetku pozornosť mohlo ukradnúť Sony, ktoré tu zrejme oznámi PlayStation 5.
Spoločnosť totiž naznačuje, že bude z veľtrhu livestreamovať obrovskú konferenciu. Sony sľubuje, že práve tu ukáže „jedinečnú víziu budúcnosti, v ktorej spojí kreativitu a technológie hlbšie, než kedy predtým, aby vyvolalo nové senzácie a emócie.“ Keďže asi najvýznamnejším technologickým produktom Sony v súčasnosti je práve PlayStation, existuje obrovská šanca, že práve v nasledujúcich dňoch sa dočkáme oznámenia novej konzoly, ktorá bude konkurovať Xboxu.
Keďže ide o elektronický veľtrh, Sony tu môže perfektne demonštrovať PlayStation 5 na ďalších nových produktoch, ktoré pripravuje: na nových 8K televízoroch a tiež na PS VR headsete druhej generácie, ktorý má byť vo vývoji, no s neskorším dátumom vydania. Čo nakoniec Sony chystá, uvidíme 7. januára/ledna 2020 o 2:00 nášho času.
| ČO UŽ VIEME O PLAYSTATION 5
Sony začalo komunikovať informácie o svojej novej hernej konzole na jar minulého roka a tak sa zdalo, že oznámenie je na spadnutie. Napokon to vyzerá, že sa ho dočkáme až v tomto roku, ale už teraz vieme niekoľko zásadných informácií o tom, čo konzola prinesie. V prvom rade môžeme očakávať obrovský nárast výkonu, aby hry bežali v natívnom 4K a aby konzola mohla dosiahnuť 8K rozlíšenie. Ďalším cieľom je zvýšiť framerate, kde sa 60fps môže stať novým štandardom, ale mohla by dosiahnuť až 120fps a spomína sa ray tracing.
Zásadnou novinkou u novej konzoly bude SSD, vďaka ktorému by sa mohli drasticky skrátiť či dokonca úplne eliminovať loadingy, čo Sony prezentovalo na hre zo spätnej kompatibility, Marvel’s Spider-Man. Tam sa loading podarilo skrátiť z 8,10 sekundy na len 0,83 sekundy. A keďže som to už naznačil v predošlých vetách, potvrdená je aj spätná kompatibilita s PS4 hrami a headsetom PlayStation VR. To hlavne preto, že spoločnosť chystá druhú generáciu headsetu, ale vyjde až nejaký čas po hernej konzole.
Samotná konzola disponuje opäť čipovou sadou od AMD. Potvrdený je 8-jadrový Zen 2 procesor a grafický čip Navi, teda najnovšia generácia hardvéru od tejto spoločnosti. Potvrdená je aj RAM novej generácie, zrejme s modulmi GDDR5X alebo GDDR6.
| SHUHEI YOSHIDA: VÝVOJ HIER NA PS5 JE VEĽMI JEDNODUCHÝ
Bývalý prezident PlayStationu Shuhei Yoshida sa v uplynulých dňoch vyjadril na adresu vývoja hier pre PlayStation 5. Mnohí si totiž spomínajú na to, ako náročný bol vývoj hier pre PlayStation 3, kde sa to odrazilo rôznymi spôsobmi. Napríklad pri vývoji GTA IV sa Rockstar otvorene vyjadroval k rozdielom v rýchlosti vyvíjania hier pre PS3 a Xbox 360, alebo aj pri zamŕzaní hier od EA na konzolách.
Prechod z vlastnej Cell RSX architektúry na AMD x86 pri PS4 tak spôsobil, že vývojárom spadol zo srdca nie kameň, ale balvan. A vývoj hier pre PS5 má byť vraj ešte jednoduchší. „Éra PS3 patrila k najťažším časom v 25-ročnej histórii SIE. Náročnosť vývoja hier bola zreteľná,“ vyjadril sa bývalý prezident PlayStationu v najnovšom čísle časopisu Dengeki PlayStation (683). „Ak sa náročnosť hardvéru stane prekážkou, vývojári sa nemôžu sústrediť na vývoj hier. Každopádne, hardvér [PS5] uľahčuje tvorbu hier, takže môžete tráviť viac času ich tvorbou,“ dodal k architektúre novej konzoly, ktorá naďalej využíva procesor od AMD.
Mnohí vývojári sa zdôverili Sony, že ešte nezažili tak jednoduchý vývoj hier pre konzoly, ako pri PS5.
| VÝVOJÁRI: PLAYSTATION 5 PRINÁŠA OBROVSKÝ POSUN V 3D ZVUKU
Zdá sa, že kým Sony v tejto generácii konzol sa venovalo prioritne exkluzivitám a vývoju hier, Microsoft sa orientoval na vývoj a implementáciu rôznych technológií. Vo výsledku je tak Xbox One dnes jedinou konzolou, ktorá podporuje rozšírené štandardy 3D zvuku ako sú Windows Sonic, Dolby Atmos alebo DTS:X, ktoré je zatiaľ v príprave. Naopak, na PS4 sa hráči, ktorí majú Platinum Wireless Headset, mohli radovať z 3D Audio zvuku pri hrách, ktoré to podporovali. A rôzne zvuky vychádzajúce z ovládača, teda taký jemný AR zážitok, mohli zažiť pri skoro každej hre. Zaujímavá vecička, ktorá mi na Xboxe chýba.
Nová konzola PlayStation 5 však má priniesť veľký posun vpred v oblasti 3D zvuku. To ešte minulý rok potvrdilo Sony. Hlavný architekt systému, Mark Cerny, vtedy priznal, že preňho ako hráča bola škoda, že zvuk neprešiel veľkou zmenou pri prechode z PS3 na PS4. „S ďalšou konzolou je ale našim snom ukázať, ako dramaticky odlišný môže byť zvukový zážitok, ak mu poskytneme výrazné množstvo konskej sily,“ uviedol vtedy. PS5 má disponovať dedikovaným čipom pre 3D zvuk, aby hry mohli mať pohlcujúcejší zážitok so zvukom prehrávajúcim sa zo strán, zhora, zo spodu, z bokov alebo zozadu.
A že to nie sú len reči, dosvedčujú aj viaceré výroky vývojárov. Na adresu zvuku v PS5 sa pre GamesRadar nadšene vyjadril Samuel Justice, ktorý bol zvukárom v štúdiách ako sú The Chinese Room, DICE alebo Frictional Games. Dnes je dohliadajúcim zvukovým dizajnérom a spoluzakladateľom Sweet Justice Sound, firmy, ktorá pracovala na zvuku pre Fortnite, Half-Life: Alyx alebo Mortal Kombat 11.
Vrchný dizajnér Zoink Games, Marcus Klang, sa dokonca vyjadril, že zážitok zo zvuku môže byť ešte lepší, ak vývojári využijú ray tracing na úpravu zvuku podľa prostredia.
| DIGITALFOUNDRY: PLAYSTATION 5 JE O ŠTVRTINU SLABŠÍ, NEŽ XBOX SERIES X
Z toho, čo dnes vieme oficiálne sa zdá, že PlayStation 5 aj Xbox Series X ponúknu taký istý hardvér aj výkon. U oboch sa spomína Zen 2 procesor a grafika Navi s podporou ray tracingu. Názvy sú ale jedna vec, čísla druhá a preto je nakoniec otázne, aký bude rozdiel vo výkone medzi dvomi konzolami.
Digital Foundry s odvolaním na svoje dôveryhodné zdroje vravia, že víťazom budúcej generácie konzol, aspoň po stránke výkonu, bude Xbox Series X. Podľa ich zdrojov totiž PlayStation 5 ponúkne 9,2 teraflopu výkonu, kým Xbox Series X až 12 teraflopov. Súvisí to s tvrdením, že grafický čip Oberon v PS5 má 36 jednotiek s taktom 2.0GHz. Tiež využije operačnú pamäť GDDR6 s prenosovou rýchlosťou v rozsahu 448 až 512GB/s. Grafický čip má bežať v troch režimoch, kvôli spätnej kompatibilite s PS4 a PS4 Pro.
Naopak, grafický čip Arden v Xbox Series X má ponúknuť 3584 shaderov, čo znamená, že táto konzola má celkom 56 grafických jadier. Znamená to tiež, že čip by mal ponúknuť až 12 teraflopov výkonu, čo odpovedá tvrdeniu Microsoftu o dvojnásobnom náraste oproti Xbox One X (6 TFLOPs). Rovnako má mať konzola vyššiu prenosovú rýchlosť, až 560GB/s. môžeme však čakať, že sa to odrazí aj na cene, kde nový Xbox bude drahší, než PS5.
| KNIVES OUT VYJDE AJ NA PLAYSTATION 5
Už pri rozdávaní cien VGA sme sa dočkali potvrdenia, že nová hra Godfall od Epic Games nevyjde len na PC a PlayStation 4, ale tiež na PlayStation 5. Stala sa tak prvou oficiálne oznámenou exkluzivitou pre novú konzolu, a zdá sa, že čoskoro sa dočkáme oznámenia ďalšej novej hry.
Reč je o titule Knives Out, populárnej mobilnej battle royale hry, ktorá tiež vyšla na Nintendo Switch, dostupná je však iba v Japonsku. Hra je však v aktívnom vývoji pre PlayStation 4 a PlayStation 5, ako na svojom profile uviedol Vincent Chi, produktový manažér Tencentu a zároveň art director hry v štúdiu NetEase. Čo je zároveň štúdio, ktoré investovalo do Bungie.
Jedná sa o hru s veľmi podobným gameplayom ako PUBG. V roku 2018 však údajne vygenerovala 465 miliónov dolárov, teda viac, než PUBG Mobile a Fortnite.
via Dualshockers; WCCFTech; GamingIntel
Rok 2020 bude velmi, velmi zajímavý. Nový Xbox je jistota, ale PS5 – proč ne? Budu sledovat. Pozorně. Každopádně už teď jsou diskuze pěkně ostré…a zábavné…