RECENZIA Assassin’s Creed Valhalla
Tri roky dozadu vychádzal nový Xbox, a sprevádzal ho egyptský Assassin’s Creed Origins. História sa opakuje a teraz je to Assassin’s Creed Valhalla, čo sprevádza vydanie nových konzol Xbox Series X|S. Užijete si ho však aj na Xbox One X|S.
A práve v tomto bude naša recenzia naozaj špeciálna. Assassin’s Creed Valhalla je totiž prvá hra, ktorú sme mali možnosť hrať, a teda aj recenzovať, na troch zariadeniach: na Xbox One X v dynamickom 4K 30fps, na Xbox Series X v nekompromisnom 4K 60fps a napokon aj na Xbox Series S v 1440p 60fps.
V najnovšom pokračovaní sa presúvame o niekoľko storočí vpred, do obdobia temného stredoveku. Píše sa rok 873 a Eivor je na ceste z treskúcej zimy na pobreží Nórska do Anglicka. No skôr ako tam príde, je treba si vyjasniť zopár vecí.
V prvom rade obtiažnosť hry. Teraz už nie sú na výber len tri úrovne obtiažnosti, ale nastavenia pre tri rôzne aspekty hry. Objavovanie sveta a stealth majú na výber z troch úrovní, súboje až zo štyroch. Toto je niečo, čo sme mohli vidieť napríklad v Shadow of the Tomb Raider. Druhou vecou je pohlavie postavy. Eivor totiž môže byť chlap, žena, alebo sa môže pohlavie meniť v priebehu hry. Osobne som pri hraní zvolil strednú cestu, teda že nechám hru rozhodovať za seba.
Hra začína v mrazivej zime (Xbox Series X)
Úvod príbehu je presne taký, ako sa dalo očakávať od hry so stredovekou tématikou. Má to feeling Game of Thrones, Zaklínača, Vikingov… no skrátka všetkého, čo má medieval zasadenie. Začína to zlomovou udalosťou v detstve hlavnej postavy, hra nám predstaví prvého úhlavného nepriateľa – Kjotveho Krutého. S odstupom rokov sa dozvieme, že je členom Rádu predkov alias Order of the Ancients. Za týmto odhalením stoja priatelia z ďaleka, ktorí sa označujú za The Hidden Ones. Ak to znie pomerne nezaujímavo, tak vedzte, že tomu tak aj je.
Žiaľ, spôsob, akým nás hra zasvätí do asasínskej tématiky, pôsobí veľmi kostrbato, akoby ani samotní vývojári nevedeli, ako začleniť Valhallu do asasínskeho loru. Eivor sa do tohto sveta dostane ako bezruký ku klavíru, a patrične to dáva najavo. Ani teraz nechýba obrazovka so starovekým Rádom predkov (Order of the Ancients), no celé to zo začiatku pôsobí, akoby Eivor mala iné starosti, a zabíjanie sektárov vníma skôr ako letnú brigádu. Na druhú stranu, asasínski vyslanci sú vždy ochotní podať pomocnú ruku pri vašom záujme dobiť Anglicko, ktoré je oslabené nepokojmi medzi štyrmi kráľovstvami.
Spoznávame krásy Anglicka (Xbox Series S)
Stoja tak pred vami oslabení, relatívne demoralizovaní nepriatelia, ktorí sú jednoduchší a viete ich ľahko zabiť. Aby to bolo zložitejšie, tak z hry odstránili autoheal, a postavu treba priebežne uzdravovať jedením lesných plodov alebo mäsa, ktoré získate zabíjaním zvierat. Navyše si môžete brať jedlo do zásoby, aby ste sa, ak pôjde do tuhého, mohli healnuť počas súboja. Systém má však aj svoje nedostatky: natrafil som na sudy s jablkami, ale jablká som nemohol vziať, čo mi privodilo zbytočnú smrť.
Upravený bol aj súbojový systém. Tak, ako boli bitky v Odyssey komplexnejšie oproti Origins, tak sú bitky vo Valhalle komplexnejšie oproti Odyssey. Napríklad štít už nie je samozrejmosť: môžete ho priradiť do weapon slotu, a v súbojoch ho ovládate tak, ako inú zbraň, a v správny čas ho viete využiť na efektívne odrazenie útoku. Ak si však zvolíte väčšiu, obojručnú zbraň, so štítom sa môžete rozlúčiť. K tomu sa časom pridá možnosť odomykať špeciálne skilly pre ručné zbrane aj luky, teda systém známy z Odyssey. Odomykanie skillov je však zložitejšie; sú ukryté po svete v podobe secretov Books of Knowledge.
Začiatky v 4K (Xbox One X)
A samozrejme, pretože je to Assassin’s Creed, vracajú sa staré známe triky, ako Hidden Blade, s tým spojené možnosti (a schopnosti) asasinácie, ale aj možnosť ukryť sa v dave, ktorá bola prítomná naposledy snáď v Assassin’s Creed Syndicate? Toto je fajn, zvlášť ak sa pohybujete po oblasti s výrazne vyšším levelom, ale stačí trochu vyjsť z normy a prezradíte sa. Áno, ako som už naznačil, hra opäť ponúka veľký otvorený svet rozdelený na regióny a levely. Oproti svetom z Odyssey a Origins je však Anglicko (hlavný región hry) menšie.
Ponúka však dostatok aktivít: misie, tajomstvá, anomálie v Animuse, naozaj jedinečné bočné misie (World Events) s množstvom originálnych nápadov, starorímske artefakty, plundrovanie kláštorov za účelom obohatenia sa… A rozvíjania svojej osady Ravensthorpe. Novinkou je totiž práve možnosť si vybudovať a vylepšovať svoju obec, čo vám postupne prinesie prístup k novým questom a možnostiam, ako je nielen rozvoj vlastnej armády, ale tiež možnosť upgradovať svojho koňa a učiť ho novým veciam, ako je napríklad plávanie.
Fantastické ryby a ich výskyt (Xbox Series S)
Zaujímavosťou je inak, že dedina Ravensthorpe naozaj existuje, a nachádza sa na rovnakom mieste, ako v hre. Vývojári z Ubisoftu sa však dozvedeli o existencii až keď bol vývoj v plnom prúde. Rozdiel je, že cez skutočný Ravensthorpe nepreteká žiadna rieka.
Čo sa príbehových questov týka, tam sa nachádzajú určité stereotypy, ale hra sa im snaží silou mocou vyhýbať. Čiastočne tomu dopomáha aj to, že hra sa znormálnila, čo sa interaktívnych rozhovorov týka, a je ich výrazne menej oproti Odyssey. Čo je fajn, pretože ak máte nahraných 200+ hodín v Odyssey, pýtať sa tie isté veci dokola a počúvať tie isté vety (And you want me to kill them, right?) začne liezť na nervy. A potom tu sú tie vedľajšie questy, kde napríklad musíte prinútiť pomäteného vojaka, aby sa konečne umyl, pretože jeho „hovnový štít“ začína dusiť jeho vlastnú rodinu. Inde zas musíte vypustiť do sveta mačky, aby ste zachránili úrodu pred potkanmi.
Ak chcete niečo interaktívnejšie, Assassin’s Creed Valhalla ponúka minihry ako je flyting, čiže historická obdoba dnešného rap battle, kde musíte silou slova zničiť svojho súpera, a zachovať pritom rytmus a lyriku. Alebo si môžete zahrať kockovú strategickú hru Orlog, kde musíte zničiť armádu svojho súpera, a to aj s pomocou Odina. Alebo si môžete zahrať hru, ktorá má len porazených: súboj v pití alkoholu.
Svet ponúka napokon aj také aktivity ako je lov legendárnych zvierat, exorcizmus prekliatych miest, súboje s križiakmi, alebo naháňanie lietajúcich papierov, ktoré na rozdiel od Black Flag neodomknú nové piesne, ale tetovania. Toto všetko a oveľa viac si môžete navyše zahrať so vstavanou podporou klávesnice a myši.
Zvukovú a grafickú stránku neviem, či má vôbec cenu hodnotiť. Zvuková stránka je opäť vynikajúca, na tej si dali tvorcovia Origins záležať, aj keď niektoré zvuky alebo melódie mi prídu ako vystrihnuté práve zo staroegyptského dielu. Je odtiaľ dokonca vystrihnutá jedna veľmi prekvapivá cameo postava, ale nerád by som spoiloval. Čo sa inak postáv týka, objavil sa claim, že hra údajne recykluje NPC-čka z Odyssey, len im dáva nové oblečenie, ale ja som tento dojem nemal. Faktom je ale, že v hre tentoraz absentuje čeština, čo môže byť pre niekoho odpudzujúce.
Grafická stránka je prakticky rovnaká ako v predošlých hrách, ale mám pocit, že vývojári zapracovali na kvalite osvetlenia. Obloha v Anglicku je snáď najkrajšia, akú som doteraz v hrách od Ubisoftu videl, a je radosť sa na ňu pozerať. Niektorí hráči tiež behom hrania zaznamenali celkom vtipné bugy, ja som ale na grafické zatiaľ nenatrafil. Zato som mal problémy skôr s tým, keď sa mi niektorá questová (nezabiteľná) postava dostala do cesty a ja som sa nevedel vďaka nej pohnúť ďalej.
Myslíme, že môže byť (Xbox Series S)
Čo sa vizuálnej kvality týka, tam sú rozdiely najmä v snímkovaní, kde na Xbox One hra beží v stabilných 30fps, kým na Xbox Series X|S hra beží v 60fps. Rozdiely sú v rozlíšeniach. Tu ma však osobne prekvapilo, že hra na Xbox Series S nevyzerá o nič horšie než na Xbox One X. A to aj napriek faktu, že na jednej konzole má hra dosahovať 4K, kým na druhej má dosahovať polovičné rozlíšenie. Môže to byť však aj vzdialenosťou od obrazovky a dvojnásobne rýchlejším snímkovaním, takže sa obraz stíha refreshovať výrazne rýchlejšie.
- Xbox One S: Dynamické 900p pri 30fps
- Xbox One X: Dynamické 4K pri 30fps
- Xbox Series S: Dynamické 1620p pri 60fps
- Xbox Series X: Dynamické 4K 60fps
Resumé
Assassin’s Creed Valhalla stavia na tom, čo robilo predošlé hry tak atraktívnymi a snaží sa to zdokonaliť. Niektoré veci odstraňuje, iné vylaďuje, aby neboli otravné, vracia niektoré zábavné aktivity zo starších hier. A samozrejme pridáva novinky, ktoré dodávajú hernému svetu šmrnc. Prináša príbeh, ktorý zo začiatku nevenuje pozornosť súbojom s budúcimi templármi, hoci Eivor rád/rada podá pomocnú ruku asasínom. Len si to musíte tentoraz vychutnať bez češtiny.
Assassin's Creed Valhalla
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika
Jeden komentár
[…] terajšia generácia stavia na 60fps zážitku, ktorý vidíme už aj v recenzovaných hrách ako Assassin’s Creed Valhalla, Ghost Recon Breakpoint pobeží v 4K 30fps. Na Xbox Series X bude toto rozlíšenie natívne, a […]