RECENZIA Sea of Thieves: O štyri roky neskôr
20. marec/březen 2018 predstavoval pre štúdio Rare začiatok obrovskej výpravy. V ten deň totiž štúdio, ktoré sa preslávilo hrami ako Perfect Dark, Banjo-Kazooie či legendárnou bondovkou GoldenEye, vydalo Sea of Thieves. A táto pirátska MMO sprevádza hráčov Xboxu už celé štyri roky.
Za ten čas sa hra neskutočne zmenila. dodnes si pamätám našu prvú výpravu na galeóne, kde sme sa spolu s kolegami ocitli v krčme na vrchole Ancient Spire Outpost. Na našej prvej výprave sme stihli preskúmať zopár ostrovov, pozabíjali prvých skeletonov, pokradli prvé prasce a sliepky a vykopali naše prvé poklady! Aká to bola vtedy radosť, keď sme vykopali našu prvú Castaway Chest. Len aby sme vzápätí zistili, na nevedno akom ostrove (dnes už viem, že to bol Old Sands Atoll), že sme zabudli zaplátať dieru v spodnej časti lode a náš koráb navždy zmizol v hlbinách morí.
Z tejto partie som nakoniec zostal jediný, kto Sea of Thieves naďalej hráva, a počas svojich pútí som v hre zažil veľa jedinečných zážitkov a spoznal nových kamarátov. Čo všetko sa teda v priebehu štyroch rokov zmenilo?
Hráči.
Sea of Thieves, podobne ako ostatné MMO, zažívajú fluktuáciu hráčov. Starí odchádzajú, noví prichádzajú, a vytrvalí sa učia novým technikám. Áno, ako sa hra postupne vyvíjala, vznikali a menili sa taktiky hráčov či už v súbojoch, alebo v spôsobe, akým plnia rôzne úlohy a aktivity, ktoré v Sea of Thieves nájdete. Veteráni už vedia, že zhasnúť svetlá na lodi je efektívny spôsob, ako znížiť svoju viditeľnosť pred inými hráčmi. Rovnako tak vedia, že pri parkovaní na ostrov netreba spustiť kotvu. Že vodné úseky na ostrovoch sa dajú hravo prekonať správne nasmerovaným silným útokom meča. A mohol by som menovať veľa ďalších zlepšovákov, ktoré nám v prvých dňoch na mori ani len nenapadli.
Tieto tipy mnoho nových hráčov dostane do vienka cez videotutoriály, lenže „za našich čias“ (oh fuck, cítim sa staro) sme na takéto finty museli prísť sami. Tak nejak si tiež všímam, že úroveň diplomacie na moriach sa zmenila. Aj keď skôr k horšiemu. Pred rokmi sa hráči zvykli častejšie zgrupovať do aliancií, dnes je to prevažne vzácnosť. Dnes väčšinou stret s inou loďou znamená súboj. A to aj bez Arény, ktorá prišla a odišla.
Aréna prišla. A odišla.
Hra na svoje prvé narodeniny dostala PvP režim Aréna. Rare ho predstavilo ako režim, po ktorom túžili najmä súťaživí hráči bažiaci po digitálnom krviprelievaní. Napriek veľkým očakávaniam, Arénu napokon hrali len 2% hráčov a to bol dôvod. Preto nie je vôbec prekvapením, že Rare minulý rok oznámilo koniec updatov a tento rok ju nadobro vyplo. Kompenzáciou pre tých, ktorí režim hrávali alebo začali hrať do určitého dátumu (a vyšvihli sa na určitý level), je sprístupnenie kozmetických itemov na lode, ktoré boli dovtedy exkluzívne pre Aréna lode.
Nuž, hovorím to síce nerád, ale opäť sa ukázalo, že najhlasnejší užívatelia internetu sú tí, ktorí o výsledný produkt nemajú záujem. Aréna, nebudeš chýbať skoro nikomu.
Rozšírenie príbehu
Sea of Thieves na svojom počiatku obsahovalo tri-štyri frakcie. Akúkoľvek príbehovú zložku suplementovali komiksy a literatúra. Prakticky až pred uvedením Anniversary updatu sa začali v hre objavovať prvé náznaky príbehu, snahy o rozšírenie loru. A hoci spočiatku pôsobili plytko, Rare v priebehu rokov rozšírilo herný lore natoľko, že sme mali dostatok času vytvoriť si puto a vzťah k rôznym postavám. Duke, Merrick, Gold Hoarder či Flameheart, to sú asi najikonickejšie postavy, ktorých charaktery sa budovali (a budujú) už niekoľko rokov.
Vznikol priestor na špekulácie, ako tieto postavy hodlajú zmeniť ďalšie smerovanie príbehu. A časované adventúry, ktoré sú v 4. roku hry absolútnou novinkou, lore Sea of Thieves ešte viac prehlbujú. Koncom minulého roka som čítal teóriu, že sa Flameheart hodlá spojiť s Davom Johnsonom a plánuje ovládnuť moria. Dnes sa zdá, že táto teória mala v sebe niečo pravdy: Golden Sands Outpost je vyľudnený, jeho obyvatelia sú nevedno kde, a celý tento inak nádherný ostrov okupuje temná hmla. S najbližšou adventúrou dokonca do hry vstúpi prvá známa národnosť: španieli.
Súčasťou príbehového rozšírenia je navyše aj masívna príbehová expanzia A Pirate’s Life, ktorá predstavuje spojenie SoT s Pirátmi z Karibiku. V tejto zbierke príbehových misií, ktoré navyše perfektne pripravili pôdu pre ďalšie updaty, sme mohli uvidieť poprvýkrát nové druhy nepriateľov, postavili sa tvárou v tvár Krakenovi (konečne!) a navštívili More prekliatych kvôli niečomu inému, než respawnu.
Aktivity. Aktivity. Aktivity.
Príbeh a príbehové misie však nie sú jediná vec, ktorá v posledných rokoch rozšírila Sea of Thieves. Do hry pribudlo za ten čas naozaj ohromné množstvo aktivít. Ako prvý pribudol Megalodon, za nim nasledovali lode kostlivcov obsahujúce veľa lákavého lootu. Tie dnes v hre nie sú, no čoskoro sa vrátia. S najnovším updatom totiž na mapu pribudli starobylé pevnosti duchov a to donútilo Rare dočasne odstrániť lode skeletonov a prerobiť ich trasy.
Rovnako tak z hry ubudli súboje s loďami duchov kapitána Flamehearta. Táto aktivita však nezmizla úplne, lode duchov sú naďalej dostupné ako quest pre frakciu Order of Souls. Niektoré eventy však v hre zotrvali. Napríklad rôzne boss fighty, kde je možné zápasiť s pekelnými tvormi, ktorých prítomnosť reprezentuje červené tornádo nad niektorým z ostrovov. Rovnako tak pribudla Fort of Fortune, teda raid na pevnosť, ale na steroidoch. Teda asi trikrát ťažšie. Kraken a Megalodon sú v hre dostupné aj naďalej. Zaujímavou aktivitou bolo aj preskúmavanie podmorských lokalít. V hre je síce naďalej dostupná, no je to taká jednorázová záležitosť, ktorú keď dokončíte raz, na 90% sa k nej viac nevrátite.
A samozrejme novinkou štvrtého roka sú prebiehajúce špeciálne eventy. Zatiaľ sme mali len prvý, pri ktorom sa obľúbený Golden Sands Outpost vyľudnil a zakryl do hmly. Je to len začiatok väčšieho príbehu, kde len čakáme na jeho rozvoj. A či/kedy sa dočkáme návratu Golden Sands do hry, je zatiaľ rovnako tak ukryté pod rúchom tajomstva.
Samozrejme, Sea of Thieves nie je len o live eventoch, ale aj o plnení eventov pre frakcie, ktoré sa v hre nachádzajú. Štandardné tri frakcie sa dočkali rozšírenia, z nich však najväčšie obdržala Merchant Alliance. Prvým prídavkom boli Cargo Runs, rozvoz tovaru z jedného ostrova na druhý, pribudlo pátranie po stratených lodiach, či rozvoz tovaru medzi outpostmi na základe dopytu a prebytku. Áno, pri tejto frakcií sa naozaj pracuje na podrobnom ekonomickom systéme. Order of Souls oproti tomu získali len súboje s loďami duchov, a Gold Hoarders obdržali len krypty. Rybári z Hunter’s Call ani zabijaci všetkého – Reaper’s Bones – zatiaľ nemajú po ruke žiadne dedikované eventy. Teda až na ten jeden event, kde boli na pár týždňov dostupné rybárske misie. Aténa, tá sa dočká nových questov v nasledujúcich mesiacov.
Resumé
Štyri roky znamenajú v prípade live hry naozaj veľa. Hra môže za ten čas prestať existovať, alebo naopak ju môže vývojár aktívne vylepšovať. Sea of Thieves je ten druhý prípad, kde sa hra teší pravidelnému prísunu nového obsahu, aktivít, a rozširovaniu príbehu. Samozrejme, všetky aktivity v hre vo svojej podstate vychádzajú z rovnakých mechanizmov. To však neprekvapí, keďže ide stále o námornú hru, v hlavnej roli s pirátmi.
Prestalo vás Sea of Thieves pred rokmi baviť? Skúste mu dať znovu šancu – ideálne cez Game Pass Ultimate. Ak si vás však hra neudrží, potom je zrejme chyba len v tom, že vám jej dizajn jednoducho nesadne. A to je absolútne v poriadku. Argument o nedostatku obsahu však už dávno neplatí. 😉 Číselné hodnotenie tentoraz nedávame – asi len stačí dodať, že som v hre strávil dovedna 698 hodín.