Prečo budú všetky Xbox One exkluzivity vychádzať na PC
Microsoft sa pre niektoré z posledných krokov v oblasti gamingu stal terčom kritiky. Najmä je teda kritizovaný za to, že všetky exkluzívne tituly na Xbox One už vlastne vyšli alebo vyjdú na PC. Funkcia Play Anywhere tomu dopomáha.
Napríklad z tohtoročnej E3 mala každá hra od Microsoftu oznámenú podporu pre Xbox Play Anywhere a tým pádom potvrdené vydanie na PC. A práve za to niektorí nadávajú, že Microsoft „zabíja“ konzolovú komunitu. Lenže on ju nezabíja – v roku 2017 je prakticky nutné vydať hru na PC. Dôvodov je hneď niekoľko.
1) Drahý vývoj niekto musí zaplatiť
Vývoj hier v roku 2017 je ďaleko, ďaleko drahší než kedysi. Konzoly sú výkonnejšie a ten výkon je treba niekam premietnuť – do detailnejšej grafiky, pokročilej AI, dynamického počasia…. modelovať budovu dnes, to už nie je jeden kváder, je to zhluk stoviek, tisícov polygónov a tie niekto musí vytvoriť. Aby sa stíhali plniť deadliny, je treba mať viac zamestnancov a tí musia zarábať. Plus inflácia.
Vyvíjať titul len na jednu platformu je dnes veľmi nevýhodné. Pretože majú dnešné konzoly (a zvlášť Xbox One) k bežnému PC, je výhodnejšie vydať hru aj na PC. S minimálnym úsilím sa dostane k hre ešte viac hráčov, než kedy predtým. Plus platí, že zatiaľ čo konzoly preferujú starší (tí, ktorí na nich vyrastali), mládež sa orientuje skôr na PC alebo mobilné zariadenia.
2) (Nie tak celkom) bezplatný Windows 10
Windows 10 bol dlhý čas zadarmo a Microsoft je spoločnosť, ktorá zarába na softvéri (konzoly sa predávajú pod cenu). A pretože je to firma, ide jej o zisk. To je dôvod, prečo je pre ňu výhodné predávať hry ako na Xboxe, tak na PC s Windows 10. Microsoft o nič nepríde – patria mu obe platformy a zarába na oboch vďaka softvéru, ktorý je tam predávaný následne. Či už to sú platené aplikácie a hry v Store alebo predplatné služby typu Office 365.
Microsoft veľmi dobre pozná výhody digitálneho predaja aplikácií a to bol dôvod, prečo bol Windows 10 asi dva roky zadarmo na stiahnutie pre tých, ktorí používali predošlé verzie. Očakáva totiž, že tí, ktorí prešli a nevyhodili za to ani cent, si neskôr všimnú nejakú užitočnú aplikáciu v Store a kúpia si ju. Alebo napríklad hru – Shadow of War, Infinite Warfare, Crackdown, Forza….
3) Xbox Live
Keď niekto povie, že Microsoft píli konár pod Xboxom One, tak je tam väčšinou nejaký argument. No keď niekto argumentuje, že Xbox One stráca hráčov, je to holý nezmysel. Tým, že sú hry ako Forza alebo Gears of War 4 dostupné na PC, je komunita hráčov ešte väčšia. Ak ste si chceli zahrať multiplayer na Xboxe 360, vaši kamaráti museli mať Xbox 360. Teraz si s nimi môžete zahrať aj keď majú PC. Vo svete Microsoftu dnes konzola predstavuje spôsob hrania, nie samostatnú platformu.
Môžete sa spolu vyblázniť vo Forze, môžete po sebe strieľať v Gears of War 4, čoskoro budete môcť spoločne objavovať a budovať svet Minecraftu. A to ešte nehovorím o ďalších pripravovaných cross-platform tituloch ako Rocket League či PlayerUnknown’s Battlegrounds. Počet hráčov teraz môže byť ešte väčší, než predtým.
4) Ale PlayStation má vlastné exkluzivity…?!
Situácia u konkurencie je iná. Tam sa človek stretne s množstvom hier, ktoré vyšli len na danú platformu a nikde inde – napríklad NioH, Uncharted 4 alebo LittleBigPlanet. Lenže Sony nie je Microsoft a je v celkom inej situácii. Ak toto čítajú fanúšikovia alebo používatelia Sony produktov, nasledujúca veta vyznie tvrdo, ale je to tak: Sony bojuje o život.
Je faktom, že PS4 má výrazne viac hráčov. A práve PlayStation je dnes jediná vec, ktorá drží Sony nad vodou. Spoločnosť totiž v iných odvetviach trápia neúspechy – 3D televízory skončili v limbe, Bravia je dnes mŕtva značka. Notebooky VAIO tiež prestali existovať, hoci to boli prémiové kúsky. Dokonca sa páčili Stevovi Jobsovi a chcel, aby na nich bežal Mac OS!
Sony kedysi vyrábalo všeličo – dnes však už väčšinu z toho nie. Ešte stále dodáva fotoaparáty pre iPhone a Samsung. Jeho vlastné Xperie majú poškodenú reputáciu aj vďaka problémom, ktoré mali tieto zariadenia v minulosti. Sám som kedysi používal Xperiu Play, no telefón sa stihol za rok trikrát pokaziť…
Avšak situáciu si už zrejme všímajú aj partneri Sony a dokonca Sony samotné – jeho plredplatná služba PlayStation Now sa teraz rozšírila o PS4 tituly vrátane exkluzivít ako Killzone: Shadow Fall alebo God of War 3: Remastered. Asi už aj Sony zisťuje, že bez dodatočného príjmu z PC platformy sa dlhodobo nezaobíde. Niektorí partneri Sony si to už zrejme všimli – SEGA chce vydať hry ako Persona alebo Yakuza aj na PC. Tento rok tiež vyšla Valkyria Revolution na Xbox One. A už aj Square Enix hovorí, že chce, aby MMO Final Fantasy vyšli na Xbox po boku PC…
1) Drahý vývoj niekto musí zaplatiť??? pc to je na 99% samý zlodej!!!
2) (Nie tak celkom) bezplatný Windows 10??? prečo ma tímto trpieť xbox? A zadarno nebol!!! Každý čo mal kúpený w7 a w8 tak si homohol stiahnuť!
3) krosplay prečo nie, ale ovládač proti ovládači prosím!!!
4) Ale PlayStation má vlastné exkluzivity…?! Tie ich AAA hry niesu žiadny zázrak. A popravde MS by mal vydať 5-6 AAA hier z každého smeru a nepočítam zabehnuté značky. Tu som max. sklamaný. E3 v hrách ako novinky bohužial čiastočne pokrylo len Nintendo. MS mal len pár nových malých hier a chýbali nové AAA hry. Sony neukázalo nic nové, len repasovalo staré trailery z dávno ohlásených hier.
Pěkný článek. Díky. Možná se mýlím, ale mám pocit,že Xbox získává navrch v boji s Paystationem. PS má v podstatě větší herní základnu, excluzivky a VR. V ostatních ohledech MS s nástupem XOX získal navrch. Třeba Playanywhewre. Dceři jsme koupili herní PC. A s touhle službou nebude muset hrát jen moje hry ze Steamu plus pirátské verze. Nebo takové to- mám v PC grafiku za 8 tisíc a pak piátské hry. A protoze chci být in, tak si pro těch několik excluzivek koupím Playstation.
crossover multiplayer je super věc ( třeba s Nintendem v Minecraftu) až bych řekl revoluční. gamepass, EA access ( už se těším na Mass effect). Netuším nakolik je Sony v problémech , ovšem všiml jsem si neoznámení jakéhokoliv dalšího nového Playstationu na E3 jako reakci na XOX.