RECENZIA MotoGP 18
Rok ubehol ako voda a Milestone nám servíruje ďalší ročník svojich motorkových hier. Našim dnešným pánom na holenie bude MotoGP 18.
Nový ročník MotoGP 18 so sebou priniesol viac, než len aktualizovanú súpisku a trate tejto sezóny. Hneď na úvod totiž došlo k najdramatickejšej technickej zmene za posledných… veľa rokov. Po vzore ostatných hier od talianskeho štúdia Milestone prešlo aj MotoGP 18 na Unreal Engine 4. Toto je zmena, ktorá má svoje výhody, ale aj nevýhody. A na ktorú mám samozrejme svoj názor.
Unreal Engine sa nepochybne radí medzi najlepšie dostupné enginy na trhu, keďže má za sebou veľmi dlhú históriu, dokonca dlhšiu, než napríklad toľko ospevovaný CryEngine. Mám však pocit, že mnohí vývojári očakávajú, že dostanú všetko na zlatom podnose a výsledkom je kopiaca sa hromada otrasných titulov, ktorá iba kazí renomé tohto enginu.
Týmto názorovým úvodom do enginu však nechcem kritizovať recenzovanú hru. Pri hraní na Xbox One X som mal pocit, že Milestone sa začína dostávať pod zub tohto enginu. Potešilo ma, že absentovali nedostatky zo skôr vydaného a recenzovaného Monster Energy Supercross: The Official Videogame. Napríklad pri hraní MotoGP 18 som nenarazil ani na rozmazanú grafiku, ani na problém, ktorý spôsoboval, že pri framedropoch dochádzalo k celkovému spomaleniu hry. Cením.
Grafickej časti hry sa ešte chvíľu povenujem. Je fajn, že Milestone vyriešilo problémy s grafikou, ale to ešte neznamená, že je celková grafika tip tip. Na rok 2018, kedy sme zažili také dokonalé tituly ako Forza Horizon 4, vyzerá MotoGP 18 len priemerne. Najvyšší dôraz kládli vývojári na modely motoriek a jazdcov, ako aj na vozovku na jednotlivých tratiach. Predstavuje to však ostrý kontrast s okolím, kde ani na budovách v úvodných cutscénach neuvidíme vždy vysokokvalitné textúry. Sú prinajmenšom na úrovni Xboxu 360, čo v dobe 9-krát vyššieho rozlíšenia nie je zrovna bravúrny výkon.
Ako-tak to ale vyvažuje skutočnosť, že blízke okolie tratí a vegetácia je na slušnej úrovni. Stromov, kríkov a lesíkov je v okolí tratí viac než dosť a už sa tu neopakuje fail z MXGP 3, kde stromy na počkanie rástli alebo mizli z dohľadu. Mám ale pocit, že som okolité prostredie tratí v MotoGP vnímal podstatne menej, než v iných hrách. Napríklad to, že sa v okolí tratí skutočne nachádza hustá vegetácia, som si všimol až na screenshotoch, ktoré som spravil počas závodu. Ale asi viem, prečo tomu tak je.
Pravdepodobným vinníkom bude v tomto prípade fakt, že na motorke nestačí len otáčať kormidlom do strán a dúfať, že hráč dôjde do cieľa ako prvý. MotoGP s tým úprimne ani neráta a preto tam, kde vás iné hry „potrestajú“ za prehru, vám to MotoGP dáva na vedomie tak nejak umiernene. Pokiaľ prehráte, dostanete do tabuľky menej bodov, Váš sponzor nebude dvakrát nadšený a za dokončenie závodu získate menej reputácie. Neskôr to však ovplyvní postup do vyššej ligy, vlastne ako v realite.
Kariérny postup v MotoGP 18 sa delí na štyri divízie. Na rozdiel od iných športových hier neponúka príbeh s naratívom, jednoducho si vytvoríte svoju postavu, dáte jej meno, národnosť, výšku, vek… skrátka ako keby ste hrali Sims. Ako závodník si potom budete budovať reputáciu a z nuly mierite na prvenstvo, kráľa kopca. Začnete v lige Red Bull Rookies Cup, odkiaľ sa vám otvorí cesta k divíziám Moto3™, Moto2™ a MotoGP™, kde už závodite s legendami ako Bradley Smith alebo Valentino Rossi. Vo svojej ceste na vrchol natrafíte aj na Karla Abrahama alebo Filipa Salača. A sem-tam pri tom vymeníte sponzora.
Zaujímavosťou je, že si môžete prispôsobiť dĺžku kariéry. Pri vstupe do kariéry si totiž volíte dĺžku závodu oproti oficiálnym pravidlám (od 100% do 15%) alebo možnosť zvoliť si dĺžku závodného víkendu. Okrem možnosti ísť priamo na samotný závod alebo na kvalifikáciu je tu dostupná aj možnosť hrania celého víkendu. Tu na hráča čakajú tri skúšobné jazdy a na každú máte 40 minút, po čom nasleduje 20-minútová kvalifikácia, zahrievačka a nasleduje už samotný hlavný závod. Ďalej sa tu dá ešte nastaviť štartovanie podľa oficiálnych pravidiel, poškodenie motoriek, obtiažnosť AI alebo trest.
Ovládanie motoriek v MotoGP 18 chce rozhodne cvik a ani dve hodiny tréningu vám nemusia zaručiť prvenstvo na trati, keď sa postavíte proti zvyšku závodníkov. Prilepšiť si môžete jednak tým, že si nájdete taktiku, ako a kedy zabáčať do zákrut, prípadne ešte upraviť jazdné vlastnosti motorky v PIT. Možností úpravy je tu požehnane a aj keď sa to nezdá, už drobné rozdiely v posuvníkoch môžu spôsobiť rozdiel v čase, ktorý zabehnete na trati. A ten samozrejme odzrkadľuje vašu pozíciu.
Celkovo čelíte 109 súperom a aby toho nebolo málo, všetci sú licencovaní! Milestone vymačkalo z licencie možno viac, než bolo treba. To ale nevadí, pretože to hru dopĺňa o krásny detail. Pri každom závodníkovi vidite stručnú tabuľku s jeho úspechmi, výhrami a tímom, za ktorý závodí, ako aj osobné informácie. S deviatimi tuctami súperov budete súperiť na 19 licencovaných tratiach sezóny MotoGP 18/19. Na pretvorenie týchto okruhov využilo Milestone techniku fotogrametrie, ktorú sa pekne prejavila aj na vizuále fenoménu The Vanishing of Ethan Carter. Myslím, že technika spravila svoju prácu vierohodne, avšak trochu hapruje kvalita textúr, takže natrafíte na silné kontrasty.
Z technického hľadiska však celkom škrípe zvuková stránka. S výnimkou menu hra nemá prakticky žiadnu hudbu a tak jediné, čo počas hrania počujete, je ustavičné „BZZZZZZZZZZ“ na rôzniacej sa frekvencii. A to vám môže čoskoro začať liezť na nervy, obzvlášť v kombinácii s nedostatočným myslením na to, že hráči môžu mať ku konzole pripojené aj domáce kino alebo soundbar so subwooferom, ktorý tak ostáva prakticky nevyužitý. So zvukovou stránkou sa ale dobre predviedli vývojári pri komentátoroch, ktorí hovoria s entuziazmom a prezentačné videá k tratiam, na ktoré máte namierené. Háčik je ale v tom, že hra nevyužije, alebo to aspoň nevyzerá, že by využívala, video na skrátenie loadingu. Závody sa totiž začnú načítavať až po tom, ako sa tieto videá prehrajú a nie na pozadí.
Resumé
MotoGP 18 predstavuje ďalšiu evolúciu v každoročnom športe, keďže okrem zmeny tratí a aktualizácie súpisky tu dochádza aj k zmene enginu a pridaniu režimu kariéry, ktorý je v sérii novinkou. Vo výsledku to znamená, že sa hra približuje masám a tým, ktorí ešte o hru nezavadili, ale dlhšie po nej pokukávali. Treba však rátať s tým, že to nie je celkom bezbolestný prechod. Od dokonalosti má hra totiž ďaleko, keďže ponúka celkom priemernú grafiku a zvukovú stránku, ktorá vo mne zanechala zmiešané dojmy. Potešil ma ale prepracovaný režim kariéry, ako aj možnosť závodiť v tradičných režimoch a online MP, ktorý sa dokonca rozšíril o možnosť eSport šampionátov. Platí ale, že je to skôr evolúcia, nie revolúcia.
MotoGP™ 18
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika