RECENZIA Crackdown 3

Odkedy som prvýkrát videl tretí Crackdown, veľa sa toho zmenilo. Narástla mi brada, zmaturoval som, založil Xboxer, dokončil výšku, vymenil notebook a mohol by som menovať kopu ďalších vecí, ktoré sa za ten čas zmenili. Áno, Crackdown 3 bol oznámený pred 5 rokmi.

Keby Microsoft oznámil ďalší odklad hry, už by ma to ani neprekvapilo. Na hru sme čakali neskutočne dlho, ale tak nejak som rád, že som sa jej vydania, na rozdiel od Half-Life 3, dožil. A keď už hra konečne vyšla, Microsoft ju vydal rovno ako dvojicu hier – Crackdown 3: Campaign a Crackdown 3: Wrecking Zone. Príbehovú kampaň robilo Sumo Digital, štúdio pokladané za akúsi tajnú hybnú silu herného priemyslu.

Kampaň

Crackdown 3 začína svoju púť naozaj energicky. Ba priam energeticky. Vo vzdialenej budúcnosti stratí svet elektrinu, čo vyvolá masívnu migráciu a chaos vo veľkomestách ako Los Angeles, Moskva alebo Tokyo. Vo svete, ktorý ovládla tma, však svetielko nádeje priniesla organizácia TerraNova, ktorá sľubuje ľuďom plnohodnotný život v meste New Providence – jedinom meste na celom svete, ktoré ešte má elektrinu. Niečo tu však nehrá – mesto vzniklo tam, kde pred pár rokmi bol len opustený ostrov a zhodou okolností ako jediné nemá problémy s energetikou. Preto sú do mesta vyslaní Agenti na čele s Commanderom Jaxonom, ktorého stvárnil Terry Crews.

Jaxon je jednou z 21 hrateľných postáv a každá má svoje jedinečné vlastnosti. Preto sa hru oplatí prejsť viackrát. Hra s tým vlastne aj počíta, keďže dáva možnosť vytvoriť si hneď niekoľko savov pre solo kampaň aj co-op hru s kamarátom. Na úvod však máte k dispozícii len šesť, ostatné si musíte odomknúť tým, že v meste nájdete ich DNA. Je to zároveň jedna z viacerých „collectible“ aktivít, ktoré mesto New Providence ponúka. K ostatným patrí hľadanie audionahrávok a Orbov, ktorých je až 1 000. Tie sú ešte ďalej rozdelené na Agility Orbs a na Hidden Orbs, kde prvé zlepšujú pohybové štatistiky postavy a druhé všetky štatistiky.

Každá hrateľná postava ponúka päť oblastí, v ktorých sa môže zlepšovať. Okrem pohybu to sú zbrane, pästné súboje, explózie a šoférske zručnosti. Lepší level zároveň garantuje prístup k novým vychytávkam ako je napríklad dvojitý skok, kĺzanie vzduchom alebo odomknutie vlastného auta, ktoré môže meniť tvar a jazdné vlastnosti na počkanie. Platí to však len pri tomto jednom aute. Ostatných 20 áut, ktoré dotvárajú svet Crackdownu 3, plnia len základný účel: dostať vás z bodu A do bodu B. Lenže v tejto hre je to jedno – cestou k bodu B sa totiž odkloníte a idete plniť C, D, E až po Z a zabudnete na to, že ste nejaké auto niekedy mali.

Nech už budúcnosť bude akákoľvek, Volvo v nej má svoje miesto

Crackdown 3 totiž ponúka veľmi otvorenú kampaň. Na rozdiel od hier ako Grand Theft Auto či Agents of Mayhem ho totiž až na veľmi ojedinelé prípady netvoria misie, ale úlohy v lokalitách vyznačených na mape. A je ich požehnane, takže vôbec nehrozí, že prídete do nového regiónu a nemáte v ňom čo robiť. Aj keď, úlohy môžu niekomu prísť stereotypné. Ako už napovedá názov hry, idete podniknúť tvrdý zásah voči podozrivej organizácii a preto musíte ochromiť všetky jej zložky. Prirovnal by som to možno k Just Cause: aby ste zlo vyčistili, musíte zničiť jeho bezpečnostné zložky, jeho ekonomiku a jeho logistiku. Každá z týchto štruktúr má celkom troch bossov a celé to zastrešuje hlavný boss, ktorým je šéfka TerraNovy Elizabeth Niemand.

Poradie, v akom začnete ničiť organizáciu, je prakticky len na vás a ak máte dostatok kuráže, môžete pokojne ísť do centra mesta a začať bojovať proti samotnej Elizabeth. No čím sú vaši nepriatelia zdatnejší, tým je vaša šanca na prežitie nižšia – a vidíte ju priamo na mape, vyjadrenú percentami. Gameplay je celkovo v mnohých aspektoch podobný pôvodnej hre. Je to skôr akási old-school akcia v otvorenom svete, ktorá nie je až tak o príbehu, ako o tom rovno sa pustiť do akcie. Oproti pôvodnej hre však Crackdown 3 viac zapracoval na príbehovom aspekte. Oproti pôvodnej hre je výraznejší, je tu viac dialógov, komiksové cutscény a aj sa dozvieme niečo z minulosti jendotlivých postáv.

Wrecking Zone

Dôvodom, prečo sme na Crackdown 3 čakali tak nechutne dlho, bol režim Wrecking Zone. Ani vlastne neviem, kde mám začať. Všetci si pamätáme, ako nám tento režim prezentoval dizajnér Dave Jones v roku 2014, keď ukazoval, čo dokáže server zložený z 12-tich konzol Xbox One. Pohľad to bol úchvatný, ale bolo to stále len tech demo. Ukážka toho, čoho je server schopný – ak je naň pripojený len jeden hráč a prioritou tímu nie je optimalizácia, ale grafický orgazmus. Finálny produkt však musel brať do úvahy aj tieto aspekty a preto prináša kompromisy.

Wrecking Zone v čase vydania ponúka dva režimy a tri mapy s tým, že ho vývojári budú ďalej zveľaďovať v nasledujúcich mesiacoch. Pripájanie funguje naozaj hladko a neboli s ním problémy. Ešte pred vpádom na bojisko si zvolíte výbavu, kde máte na výber svoju primárnu a sekundárnu zbraň a schopnosť, s ktorou sa môžete odlíšiť od svojich súperov. Sú to perky ako lepšia pohyblivosť či možnosť aktivovať okolo seba silové pole, ktoré vám dá dodatočnú ochranu.

Samotné mapy už nie sú simuláciou plne zničiteľného mesta, ako sme mohli vidieť v tech deme. Skôr to sú arény zložené z kulís mrakodrapov a výškových budov, kde sa občas objaví nejaká tá záhrada alebo socha, ktorú môžete zničiť. Agentúra vraví, že je to v podstate simulácia a presne k tomu by sa to dalo prirovnať. Taký Overwatch s pridanou deštrukciou a lá Red Faction: Guerilla. Na výber sú tri, no vďaka objektom, ktoré využívajú, sú si veľmi podobné. Verím preto, že všetko, čo tento režim v budúcnosti obdrží, prinesie trochu viac rôznorodosti.

Na výber sú dva režimy. Agent Hunter je vlastne obdoba Team Deathmatchu, kde okrem toho, že zabijete súpera, musíte vziať jeho dogtag a potvrdili tak zabitie. Vyhráva tím, ktorý ako prvý zabije 30 protihráčov. Druhým režimom je režim Territories, ktorý by sa dal najlepšie prirovnať ku Conquestu v Battlefield V. Máte postupne k dispozícii oblasti A až F a na to, aby tím zvíťazil, si musí udržať teritóriá po dobu celkovo 250 sekúnd. Keďže je hráčov len 10 a mapa je zničiteľná, tak nestačí byť na pozore len pred hráčmi, ktorí náhodou prejdú okolo vás. Kľudne môžu zhodiť budovu, v ktorej sa tak poctivo ukrývate. Okrem toho je tu neustále zapnutý auto-aim, čo vidím v multiplayeri na Xbox One asi prvýkrát.

Aby som to zhrnul, tak Wrecking Zone je taká zábavka, ku ktorej sa môžete vrátiť raz za čas na pár minút hrania. Možnosť pozvať si do hry kamarátov by tomu rozhodne prospela a verím, že práve to predĺži životnosť režimu.

Grafika a zvuk

Ešte predtým, než som mal možnosť hru recenzovať, mi mnohí povedali, že grafika tejto hry je neaktuálna, zastaralá alebo ja neviem, čo ešte. Ja si to ale nemyslím. Komiksový štýl nemusí lahodiť každému, ale keď si ho porovnám napríklad s prvým dielom Crackdownu, trojka vyzerá relatívne aktuálne. Veľmi jej pomáha HDR a podpora natívneho 4K na Xbox One X a trúfnem si povedať, že ak by som si zahral Crackdown 3 o desať rokov, na rozdiel od iných tohtoročných hier bude vyzerať v tej dobe lepšie než to, čomu dnes dávame 9-tky a 10-tky. Plynulosť kampane sa drží na nádherných 30fps, zatiaľ čo multiplayer mal lagy a pohyboval sa nižšie, skôr medzi 20-25fps.

Čo sa zvukovej stránky týka, Crackdown 3 mixuje ruch veľkomesta s komentármi vo vysielačke, prípadne streľbou a výbuchmi, ktorých bude v New Providence fakt požehnane. Nie je to však najlepšia zvuková stránka, akú som mohol počuť. Hra nemá licencovanú hudbu a spolieha sa výhradne na vlastný soundtrack, ktorý sa počúva dobre, ale skôr si ho užívate pri bombardovaní a masakrovaní zamestnancov TerraNovy.

Ak totiž nasadnete do auta, čaká vás… ticho. A to je všetko. Preto som v hre ani veľmi nejazdil autom a skôr využíval iné možnosti pohybu ako sú napríklad letecké schopnosti exosuitu či Fast Travel. Tiež som si všimol, že hre čas od času vypadne zvuk. V prípade, že sa hráč prepne pri loadingu do menu konzoly, dokonca vypadne tak, že pomôže len reštart hry. Zvuky deštrukcie sa na druhú stranu počúvajú dobre a veľmi im prospieva podpora Dolby Atmos.

Úprimne si myslím, že Microsoft v prípade Crackdown 3 spravil jednu zásadnú chybu. Čakal príliš dlho na to, aby vydal hru v kompletnom packu so singleplayerom a multiplayerom. Kampaň je totiž sebestačná a verím, že mnohí hráči by si ju užili rovnako dnes, ako keby hra vyšla 7. novembra/listopadu 2017 po boku Xbox One X. Wrecking Zone mohol vyjsť kľudne neskôr ako free-2-play zložka a nebol by z toho problém. Multiplayer však zbytočne zdržoval hráčov, ktorí by si chceli zahrať singleplayer a verím, že mnohí si dnes hru zahrajú len preto, že je v Game Passe.

Režim kampane Crackdown 3 ponúka tradičnú oldschoolovú zábavu, v ktorej ide o to vyblázniť sa vo futuristickom meste a zanechať po sebe čo najväčšiu spúšť. Na výber máte množstvo hrateľných postáv a hra ponúka veľmi jednoduchý gameplay, vďaka čomu som si ju tiež náramne užil. Nebola to zábava len na pár hodín, ale na niekoľko dní. A na rozdiel od hier typu Assassin’s Creed Odyssey alebo GTA, sa tu človek nestretne so sexom alebo drogami, hoci rating majú tieto hry rovnaký. Grafika je príjemná, zvuková stránka skôr z povinnosti.

Crackdown 3 je fajn hra. Žiaľ, v pamäti mnohých sa zapíše ako tá, ktorá prišla „s krížkom po funuse“.

Crackdown 3

6.7/10