RECENZIA The Outer Worlds

Neviem, ako by som mohol opísať to, ako veľmi som sa tešil na tento skvost. Obsidian Entertainment pod taktovkou Private Division vám prinášajú hru plnú mimozemšťanov, banditov a kapitalizmu. Nebudete ňou sklamaní, to vám garantujem, a ak hej – fight me. Mňa rozhodne baví, aj keď v RPG som pomalší, než v ostatných hrách. Takže nebudem zdržovať a pustime sa do skúmania vesmíru.

Úvod

V prvom rade by som nastolil atmosféru, v ktorej sa odohráva príbeh. Vitajte v alternatívnom svete v roku 1901. Americký prezident William McKinley nebol zavraždený Leonom Czolgoszom na Pan-americkej expozícii. Vďaka tomu po ňom nikdy nenastúpil Theodore Roosevelt a to dovolilo podnikateľom, ktorí si do Ameriky prišli vybudovať americký sen, ovládnuť spoločnosť. V budúcnosti už všetko ovládajú mega-korporácie a začala sa kolonizácia a teraformovanie exoplanét.

Príbeh

A dnes sa píše 24. storočie, vy ste niekde v r*** vo vesmíre. Najprv je všetko také zahmlené, že čo sa deje. Prečo ste vo vesmíre? No, takže zistili sme, že vaša loď, na ktorej ste, mala poruchu a odklonila sa z kurzu a teraz pláva vesmírom rýchlosťou korytnačky a vy ste cryo-geneticky zamrazený v čase. Istý kriminálnik vás však rozmrazí a pošle na dobrodružstvo plné nebezpečia a tvrdého politického systému. Čaká vás skúmanie planét, tona bočných questov, monštrá, roboti, bočné questy, frakcie,ktoré majú opačné zámery a morálne rozhodovanie. A samozrejme bočné questy, už som ich spomenul?

Gameplay

Celé to počúvanie o ťažkom kapitalizme každého unaví. Mám tu však pre vás gameplay na osvieženie. Gameplay je naozaj krásny. Všetko funguje hladučko, plynule a je to fakt pecka. V rukách si poťažkáte všetko od ručných zbraní po porušovanie Ženevskej konvencie plameňometom. Taktiež viete spomaliť čas a využiť to na oslepnutie, zmrzačenie či omráčenie nepriateľov. Samozrejme, ako každá hra, aj The Outer Worlds majú svoj nábeh a v tejto hre je to cítiť. Najprv budete mať slabé zbrane, ktoré nie sú až tak výnimočné. Od levelu 10 to však prejde do eufórie a môžete sa začať blázniť. Mínus je, že buildov je málo, keďže máte skupinované atribúty.

K zbraniam by som sa ešte rád vrátil. Aj keď sú modely jednotlivých zbraní pekne urobené, je tu naozaj malá rôznorodosť. A to je bohužiaľ veľká škoda. Chcelo by ich to viac, ako aj vylepšení a módov.

Body pre rýchle cestovanie (Fast Travel) sú skoro všade, čo je iba plus. Taktiež je väčšina budov zabudovaná priamo do levelu, čiže sa nemusíte non-stop trápiť s načítavaním len preto, že sa chcete vrátiť do priestoru, z ktorého ste pred 10 sekundami prišli. Dosť pekné plus, mne sa to veľmi páči. A Anthem by si mohol brať príklad.

Každý sa dá zabiť. Vyslovene každý. Myslel som si, že ako v každej hre, sú tam nejakí tí nezavražditeľní ľudia. Dokonca aj ľudia, čo mi zadávali bočný quest, boli dosť drzí alebo mi bránili v ceste, tak som to do nich naložil a vysvitlo, že nie sú nesmrteľní. Bolo to pre mňa veľmi prekvapujúce. SAmozrejme, že v tom momente je so side-questom koniec. Ale aj tak si to zaslúžili. #WorthIt.

Ďalším plusom sú Companions. Ak máte dvoch, tak sa budú rozprávať medzi sebou a nie sú úplne zbytoční. Majú skilly, ktoré môžete využiť v bojoch a nie sú zrovna zlé. Taktiež ich vy viete levelovať a postaviť si tak build, ktorý sa vám najviac páči, môžete im equipovať zbrane a armor… Nie je tam toho veľa na vyberanie, ale postačuje to na to, aby boli efektívne využití. A aj Companioni ponúkajú svoje questy, ktoré môžete aj nemusíte splniť. Vďaka nim sa ale dozviete niečo viac o svojich spoločníkoch. Pekný detail.

Poslednou vecou sú chyby. Chyby sa vyskytnú, ak dostanete veľa poškodenia z nejakého zdroja a hra vám dá na výber, či ich prijmete. Ak áno, dostanete skill point, ak nič, tak sa nič nestane. Chyták je, že ak sa rozhodnete ich prijať, ste zraniteľnejší voči danému druhu poškodenia.

Grafika

Hra bude zo začiatku možno pripomínať Borderlands, ale to je normálne, keďže je to viac kreslené. Vizuálny štýl však neuberá na nádhere a je len dobre, že to tak je. Celkovo grafika, humor, gameplay a sci-fi žáner idú ruka v ruke. Nenašiel som zatiaľ niečo, čo sa mi na nej nepáčilo. Hra je tiež veľmi grafická v zmysle explodujúcich hláv, topenia v plazme alebo zbĺknutia v ohni. Veď screenshoty hovoria za seba.

Ovládanie/Interface

Ovládanie je fajn, typické pre Xbox, ale to už každý robí tak. Nemám čo vytknúť v tomto. Skôr niečo, čo ma vyslovene vytočilo, že ak máte v ruke zbraň, tak nemôžete v inventári prehodiť inú zbraň na jej miesto. Musíte výjsť z inventára, prehodiť si zbraň, znovu ísť naspať a až teraz ju vymeniť. Je to blbosť a strašne ma to vytáča. Inak interface je totálny garbage. K tomu viac ani nepoviem. Jediné plus na tom je, že má steampunkový nádych. Customizácia postavy má tiež malé možnosti.

Obtiažnosť

Skoro ako pri každej RPG, ak tu máte na výber viacero obtiažností. Najjednoduchšia obtiažnosť je Story. Vhodná, ak si chcete užívať estetiku a príbeh. Normal je klasika. Obtiažnejšie je Hard, kde majú nepriatelia viac života a dávajú väčší damage. No a napokon je tu Supernova, čo je totálny clusterf**k. Nielne, že sú nepriatelia silnejší, ale musíte jesť, piť, spať, ako v Kingdom Come. Companions vám tu môžu permanentne umrieť, máte limitovaný počet autosavov a hru môžete uložiť manuálne len na lodi. Spať môžete len vovnútri a „chyby“ sú povinné. (mandatory)

Samozrejme, každý si spraví hru tak ťažkú, ako sám chce, a to nielen obtiažnosťou, ale aj štýlom hrania – či sa dáte na pacifist run alebo sa rozhodnete vyvraždiť polovicu galaxie jednoducho preto, lebo môžete. Je to len na vás. Nájdu sa aj builds, ktoré sú totálne OP a pre také bude Supernova prechádzka ružovou záhradou.

Celkovo sa táto „antikapitalistická“ hra dá považovať za spirituálneho nasledovníka Fallout: New Vegas. Celkový gameplay trvá 20-30 hodín, čiže nie je to až také dlhé. Málo buildov, customizácia a zlý interface sťahujú body, ale inak je to solídna hra. Priznám sa, že veľa dialógov som preskakoval, kvôli tomu, že strašne veľa čítate, ale nech som mačkal čokoľvek, tak som vždy dostal side-quest. Horšie, než vnútené questy v Skyrime.

The Outer Worlds

7.7/10

Martin Botlo