AMD unikli na internet parametre grafických čipov pre Xbox Series X a PlayStation 5

AMD Gaming Evolved

AMD sa koncom minulého týždňa presvedčilo, že s citlivými informáciami musí narábať opatrne. Inak hrozí, že sa k nim dostanú tretie osoby a tie to zverejnia na internet.

O rozruch sa minulý týždeň postarali užívatelia Githubu, ktorí v obrovskom archíve našli priečinok spoločnosti AMD, do ktorého niektorý zamestnanec nahral dáta z testovania čipsetov pre Xbox Series X a PlayStation 5. Akonáhle sa informácie dostali na internet, AMD stiahlo obsah z repozitáru a tweety, ktoré naň odkazovali, boli vymazané. Nie je ale jasné, či sa o ich zmazanie postaralo samotné AMD, alebo na odstránenie informácií pritlačili aj Microsoft a Sony, objednávatelia čipov.

Na pravosť uniknutých informácií sa nezávisle od únikov pozrelo aj DigitalFoundry. S odvolaním na svoje zdroje vraví, že uniknuté údaje sú pravdivé. V praxi to tiež znamená, že PlayStation 5 bude mať až o takmer 25% slabší grafický čip, než Xbox. Na jednu stranu sa to môže odraziť na nižšej cene oproti Xbox Series X, na druhej strane to znamená horší vizuálny zážitok a potenciálne aj kratšiu životnosť hardvéru.

Objavila sa však aj špekulácia o možnom dedikovanom čipe pre hardvérový ray tracing, vďaka čomu by mohla PS5 vizuálmi dorovnať Xbox Series X. Uňho je už potvrdené riešenie od AMD, čo sa pretavilo aj vo vlastnostiach čipu. A čo hovorí únik dát?

Ku každej konzole sú k dispozícii odlišné dáta, no tie pre PlayStation 5 sú kompletnejšie. Konzola využíva čip s krycím názvom Oberon. Má 36 CU (výpočtových jednotiek) s frekvenciou 2.0 GHz a celkom 2304 shadermi. Výpočtami sa odborníci z DigitalFoundry dopracovali k tomu, že konzola môže ponúkať výkon asi 9,2 teraflopu. Za zmienku určite stojí hardvérová emulácia PS4 a PS4 Pro. Čip totiž podporuje tri výkonnostné režimy a prepína sa medzi nimi v závislosti od toho, či na konzole beží hra v režime PlayStation 5, PlayStation 4 Pro alebo PlayStation 4.

Pri režime kompatibility s PS4 Pro čip využíva všetkých 36 CU, ale podtaktuje sa na 911MHz, čo znamená výkon 4,2 teraflopu. Pri režime kompatibility s PS4 beží len 16 CU pri frekvencii 800MHz, čo sa odrazí na výkone 1,83 teraflopu. Čo sú čísla totožné s výkonom spomínaných konzol. Z informácií tiež vyplýva, že PS5 má operačnú pamäť GDDR6 s prenosovou rýchlosťou 448GB/s.

Informácie o čipe pre Xbox Series X, s krycím názvom Gonzalo, sú o niečo skromnejšie, ale DigitalFoundry z nich vedelo vyčítať dôležité údaje. Tento čip má až 56 CU a celkovo 3584 shaderov. Microsoft priamo potvrdil, že Xbox Series X má dvakrát výkonnejšiu grafiku, než Xbox One X, ktorý mal 6 teraflopov, a Phil Spencer dodal, že na výpočet čísel nám stačí jednoduchá matematika, znamená to, že čip má výkon 12 teraflopov.

Z týchto údajov si už DigitalFoundry vypočítalo, že čip nového Xboxu je nataktovaný na 1,7GHz. Rovnako tak bola uverejnená informácia, že konzola má GDDR6 pamäť s prenosovou rýchlosťou 560GB/s. Pôjde tak o výkonnejšie, ale zrejme aj drahšie železo, než akým je PlayStation 4. Naďalej sa však špekuluje o lacnejšej konzole Lockhart, ktorá by mohla mať čip s krycím názvom Sparkman, Arden alebo Ariel. Aj to sú totiž názvy čipov, ktoré sa spájajú s novou generáciou konzol.

via Guru3D

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldové hry (odchovalo ma GTA), závodné hry a do môjho zoznamu naj musím pridať Sea of Thieves. Dôležité pre mňa je, aby hra bola kvalitná. Môj gamertag: gallardoSVK

Môže sa Vám ešte páčiť...

2 komentáre

  1. StriderCZ píše:

    Záleží na kvalitě her, ne na výkonu…
    Mantra ultra hráčů (ze kterého tábora? Záleží na situaci 😀 😀 :D)

  2. Jaroslav píše:

    Na výkonu záleží, tak též optimalizaci a kvalitě her.
    To tábor Sony Ultra budou tvrdit něco jiného ? ?.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *